ARTIST

monica hapsarimonica hapsari

Monica Hapsari is a Tangerang-based visual artist, illustrator and sound – vocal explorer. She is one of the finalist of UOB Painting of The Year 2018.

She learn various Ancient Wisdom practices from the tradition of various Nusantara’s Ancestors, as a learning process for her life and interpreted it with her visual art and sound works. She had join events such as Nusasonic Radio #4 : Quiet Riot 2021, “Thoughts and Ideas” Vol. 2 Radio Show, 2021, Mutant Radio Tbilisi, Georgia curated by Que Sakamoto, exhibited her humming work in H.A.H. Project with OmniSpace at Zeitraumexit, Mannhein, Germany, 2021, Situated Sound IV : Eulogies by Array Music Toronto, 2021, sound artist in residence for Ceramic Music Festival Terracotta Triennial Jatiwangi Art Factory 2021, “Resonansi” by Muara Suara (ID) x NewToy (UK) supported by British Council CTC (Connecting Through Culture) 2022 and Alur Bunyi Point(s) of Departure 2022 by Goethe Institut Indonesien, etc. She is also active in the field of performance art and had join event such as Undisclosed Territory #13 – Performing Distance, curated by Melati Suryodarmo, exhibited visual works and performed at “The Lost and The Remains”, curated by An Other Asian for Koppel Project, Holborn Viaduct, London, UK, 2022, performance art laboratory and workshop with Popop Performance Hub – Popop Art Nijmegen supported by HAN University of Applied Science Nijmegen, Netherland, 2023, Bienniale Jogja 2023, KEXP Live Session, Seattle, USA with Lair band, Art Jakarta Garden 2024.

Her multi-disciplinary fields of art make her has many point of view on the works. From visual art, multimedia, to sound, to performance art. Most of her works are focusing on the research of ancient wisdom from her Nusantara’s Ancestors, imperfection of vocal cord, the attempt to study the science-based research behind it and its effect towards human primordial sense and psychological area. She respected imperfection and failure the most and treats art, vocal and performances not as a tool of perfection, but for an on-progress trial and error exploration for her to respect the playful kindred spirit of human.

An attempt to combine science and mysticism approach, a “scientific sorcery”.
As a celebration for human imperfection and the attempt to implement her Ancestor’s wisdom to nowadays way of life, in search for a pathway for a more harmonious Life with The Nature and The Unseen Forces, literally and philosophically.

モニカ・ハプサリは、タンゲランを拠点とするヴィジュアルアーティスト、イラストレーター、そしてサウンド・ボーカルの探究家です。2018年のUOBペインティング・オブ・ザ・ йылのファイナリストの一人でもあります。

彼女は、ヌサンタラの祖先たちの伝統からさまざまな古代の知恵を実践することを学び、人生の学びとし、それをビジュアルアートやサウンド作品で表現しています。ヌソニックラジオ #4 : 静かな暴動2021、”Thoughts and Ideas” Vol. 2 ラジオショー2021、キュー・サカモト氏キュレーションによるトビリシ (ジョージア) のミュータントラジオ、ドイツのマインハイムにあるツァイトラウムエグジットでの H.A.H. プロジェクト with OmniSpace でのハミング作品の出展、トロントの Array Music による Situated Sound IV : eulogy、2021年ジャティワンギ芸術工場でのセラミック音楽フェスティバル テラコッタ トリエンナーレのレジデンスサウンドアーティスト、ムアラ スアラ (インドネシア) x ニュートイ (英国) による「レゾナンシ」(英国文化振興会 CTC (Connecting Through Culture) 2022年サポート) や、ゲーテ・インスティトゥート・インドネシアによる「Alur Bunyi Point(s) of Departure」2022などに参加してきました。また、パフォーマンスアートの分野でも活躍しており、メラティ・スリオダルモ氏キュレーションによる「Undisclosed Territory #13 – Performing Distance」、ロンドン・ホルボーン・ヴィアダクトのコッペル・プロジェクトで開催された「The Lost and The Remains」(An Other Asianキュレーション)、オランダのナイメーヘンにあるハン応用科学大学が支援する Popop Performance Hub – Popop Art Nijmegen とのパフォーマンスアートラボラトリーとワークショップ、ジョグジャ ビエンナーレ 2023、シアトル (アメリカ) の KEXP ライブセッション (Lair バンドと共演)、アート ジャカルタ ガーデン 2024 などに参加しています。

彼女のマルチな芸術分野は、作品に対する多角的な視点をもたらしています。ビジュアルアート、マルチメディア、サウンド、パフォーマンスアートまで幅広くカバーしています。作品の大半は、ヌサンタラの祖先からの古代の知恵の研究、声帯の不完全さ、その背後にある科学的根拠の研究とその人間の本能的感覚や心理的領域への影響に焦点を当てています。彼女は、不完全さや失敗を最も尊重しており、アート、ボーカル、パフォーマンスを完璧さを求めるための道具ではなく、遊び心のある人間の本質を尊重するための、試行錯誤の探求の場として扱っています。

科学と神秘主義のアプローチを融合させた「サイエンティフィック・ソーサリー」です。文字通りにも哲学的にも、人間的不完全さを称賛し、祖先の知恵を現代の生活に取り入れ、自然や目に見えない力との調和のとれた人生への道筋を探すためのものです。

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